середа, 23 березня 2016 р.

Формування творчої активної та всебічно розвиненої особистості

    

Формування творчої активної та  всебічно розвиненої особистості


                                  

                                                                                    Даруй себе дітям!                                                                                                        Ш.Амо­нашвілі
Відомо, що майбутнє людської цивілізації залежить виключно від реалізації обдарованих людей. Саме тому одним  з основних завдань на уроках англійської мови мною ставиться формування творчої активної, всебічно розвиненої особистості. Слід зазначити, що робота над формуванням творчої особистості учнів на уроках англійської мови та в позаурочний час націлена відповідно до державних документів:


1) Указ Президента «Про національну програму «Діти України» (1996 р.);
2) Комплексна програма Кабміну про пошук, навчання та виховання (1997 р.);
3) Доктрина національної освіти (2002 р.);
4) Державна цільова програма роботи з обдарованою молоддю на 2007 – 2010 рр.
5)Указ Президента України від 30.09.2010 №927/2010 «Про заходи щодо розвитку системи виявлення та підтримки обдарованих і талановитих дітей та молоді».
Крім того, вважаю доцільним дотримуватись вимог до особистості педагога обдарованої дитини:
         чутливість до переживань і потреб інших;
         здатність мобільно трансформувати потреби групи і кожного в цілі, методи, форми навчального процесу.
         здатність до творчості, нестандартних рішень, вільного варіювання форм, методів, способів навчання; 
         професійна компетентність;
         знання психології обдарованих дітей;
         досвід роботи;
         широке коло інтересів і вмінь;
         готовність до виконання самих різноманітних завдань, пов’язаних з навчанням обдарованих дітей;
         гнучкість, готовність до перегляду власних поглядів, самовдосконалення;
         творчий, нетрадиційний світогляд;
         готовність до подальшого отримання спеціальних знань.
Хоча наша сільська школа не має достатніх  умов для розвитку обдарованих дітей з англійської мови,  та все ж за роки своєї роботи намагаюся створити оптимальні умови для виявлення обдарованої молоді і надання їй підтримки в розвитку творчого потенціалу, самореалізації та постійного духовного самовдосконалення, використовуючи  таблиці для розвитку граматичних навичок учнів, плакати для розвитку мовних та мовленнєвих навичок письма, говоріння та монологічного мовлення, карти України, Великобританії, США та Європи, дидактичні матеріали та картки, магнітні засоби, папки ілюстративних матеріалів для вивчення лексики з опорою на зорові чинники,   дидактичні матеріали та розвиток граматичних, мовленнєвих, лексичних, правописних навичок учнів, якими користуюся для розвитку індивідуальних здібностей обдарованих учнів. Адже, як правило, здібні учні виконують роботу на уроці швидше і для того, щоб дати можливість учневі розвиватися, використовую необхідну дидактичну літературу. Створено також спеціальну папку для розвитку творчих навичок обдарованих дітей.  Всі матеріали  систематизовані мною у каталозі методичної та дидактичної літератури з англійської мови.
    У своїй роботі на уроках  англійської мови  намагаюся виявляти, навчати, виховувати обдарованих дітей через модернізацію змісту навчання, яка включає в себе:
    ▪ стратегію прискорення»;
    ▪ «стратегію інтенсифікації» (збільшення обсягу матеріалу, числа предметів або поглиблене навчання предмету);
    ▪ збагачення змісту навчальних програм (один вид збагачення поступово переростає в інший , зміняє його; кожний попередній ступінь є фундаментом для засвоєння іншого, більш складного).
В результаті у дитини розширюється круг інтересів, формується уявлення про те, що б він хотів вивчати більш поглиблено.
Звичайно, для виявлення обдарованих дітей необхідне анкетування, тестування психолога, бесіди з учнями, батьками, вчителями. Зазвичай обдаровані учні добре засвоюють програму свого класу. Тому на цьому етапі пропоную обдарованим учням індивідуальну програму, яка включає:
1) диференційоване навчання;
2) індивідуальний підхід;
3) метод співробітництва і співтворчості;
4) моніторинг рівня володіння учнів англійської мови з читання, письма, говоріння, аудіювання;
5) рейтинг;
6) позакласна робота.
Диференційоване навчання застосовую на уроках для того, щоб сильні учні підвищили свій рівень володіння мовою в той час, як слабші учні ще виконують завдання вчителя. Здібні учні   працюють з дидактичною літературою, розгадують кросворди, чайнворди, анаграми, загадки,  роблять творчі завдання на ксерокопіях. Для таких учнів застосовую метод відомого педагога В. Шаталова, за яким сильні учні, що виконали завдання раніше, підходять до слабших учнів та пояснюють і допомагають слабшим. Диференціацію на уроках застосовую також у різноманітних формах групової роботи, в яких сильні учні підтягують слабших. Диференційний підхід використовується під час виконання різних тренувальних та контрольних вправ. Всі види робіт учнів фіксуються або в їхніх робочих зошитах, або в їхніх мовних портфоліо.
     Різнорівневий індивідуальний підхід до учнів, в тому числі і до обдарованих,  дає можливість формувати творчі навички особистості школярів завдяки врахуванню неповторності кожного індивіду та створення умов для повноцінного прояву і розвитку специфічних особистісних функцій кожного.
Фіксацією досягнень учнів з англійської мови є не тільки контрольні роботи. Три роки я застосовую метод мовного портфоліо, який є засобом розвитку інноваційної особистості учня та дієвим інструментом навчання іноземної мови, формування учнівської автономії у навчанні. В кожного учня, який вивчає англійську мову, є заведене портфоліо – це папка документів з навчального предмета, який ведеться учнями за педагогічного супроводу вчителя. Ця папка містить мовний паспорт, що підсумовує лінгвістичну індивідуальність його власника, особисті досягнення у вивченні мови та особистий досвід. Він містить фото учня, автобіографію, критерії оцінювання навчальних досягнень учнів, табель оцінювання вчителем рівня володіння учнем іноземною мовою у вигляді графіка з указанням виду мовленнєвої діяльності. Портфоліо учня містить також мовне досьє, у яких школярі збирають зразки своїх творчих робіт, які включають творчі проекти учнів, доповіді з теми англійською мовою, кросворди з вивчених тем, ксерокопії творчих завдань, заданих вчителем. Застосування методу портфоліо на уроках англійської мови підвищило мотивацію навчальної діяльності з вивчення мови, дало можливість стимулювати вивчення мови, формувати інноваційну особистість учнів, формувати учнівську автономію обдарованих учнів, посильність освіти для кожного конкретного учня, аналізувати та усвідомлювати власний шлях навчання, а також впливати на нього. Учням подобається працювати з портфоліо, вони люблять переглядати його, часто беруть його додому, щоб порадувати своїми досягненнями батьків. Привабливою їм здається пропозиція забрати ці папки після закінчення школи як свідчення всіх їхніх досягнень за роки вивчення англійської мови в нашій школі. Радує той факт, що учні самостійно навчилися складати кросворди у різноманітних формах і видах, з будь – якої вивченої теми,   застосовувати  інтерактивний метод «мозкового штурму» для відтворення представленого матеріалу.
Метод співробітництва і співтворчості для розвитку навичок обдарованих дітей використовую у групових формах при створенні проектів на задану тему. Як правило, обдаровані учні беруть на себе роль лідерів у виконанні завдань.   Вони здатні розв’язати будь – яке завдання і допомогти зробити це іншим. Якщо учні працюють у групі, обдаровані учні представляють позицію цілої групи. Вид групової роботи застосовую у різноманітних лексичних іграх, мовних розминках. Такі форми роботи  підтримують самореалізацію та розвиток вмінь здібних учнів.
На уроках англійської мови також використовується рейтинг досягнень учнів. За кожні отримані учнями 10, 11 та 12 балів вони отримували наліпки з надписами: «Молодець!», «Відмінно!», «Розумничок!», за 7,8, 9 балів – наклейку «Добре». В кінці року підраховуються наліпки і за найбільшою кількістю вказуються переможці. Таким чином, рейтинг дав можливість виявити обдарованих учнів. Частина з них підтвердили свій рівень досягнень з англійської мови на районних олімпіадах у попередні роки, зайнявши 2 та 3 місця та отримавши золоті і срібні сертифікати з Всеукраїнського конкурсу англійської мови «Гринвіч» та ставши лауреатами конкурсу з англійської мови «Олімпус».  Учні мали змогу індивідуально оцінити свій творчий потенціал. Наліпки стали для них засобом мотивації, адже багато учнів мали  бажання отримати їх побільше, а, значить, отримати кращі оцінки.
Щоб підтримати розвиток обдарованих учнів з англійської мови, сприяти значному розширенню потенційного словника учнів, поглибити соціокультурні знання учнів, максимально враховувати їхні особисті потреби, проводжу позакласну роботу з іноземної мови. Мої учні приймають участь в олімпіадах та конкурсах з англійської мови, це охоплює матеріал багато ширший від того, який вивчається на уроках. Головною метою олімпіади є гармонійний розвиток особистості, створення умов для її індивідуальності. Драматичний гурток залучає учнів до неформального вивчення мови, коли ми ставимо лялькові вистави англійською мовою або проводимо виховні заходи англійською мовою. Надалі робота з викладання англійської мови буде націлена на продовження розвитку навичок високого рівня володіння мови обдарованих учнів та на їхню здатність до самостійної роботи, пошуку та аналізу, прагнення до самовдосконалення.

Немає коментарів:

Дописати коментар