Впровадження
інтерактивних технологій у навчання
Відомо,
що одними з основних СПІ є інтерактивні методи навчання. Слово
"інтерактив” прийшло до нас із англійської мови "interаct”.
"Inter” – це "взаємний”, "act” – діяти. Інтерактивне навчання –
це навчання, в ході якого здійснюється взаємодія вчителя і учня, при цьому вони
- рівноправні, рівнозначні суб’єкти навчання і не відчувається домінування
одного учасника навчального процесу над іншим, однієї думки над іншою. За таких
умов учні швидше привчаються сміливо спілкуватися з іншими людьми, критично
мислити, приймати обґрунтовані самостійні рішення.
Дотримуємось думки, що мета інтерактивного навчання на уроках АМ – це створення зручних умов навчання, при яких учень відчуває свою успішність, свою інтелектуальну досконалість, що робить результативним сам освітній процес. Потрібно пам’ятати, що суть інтерактивного навчання полягає у тому, що навчальний процес повинен бути постійно наповнений активною взаємодією всіх учнів і він базується на співпраці, взаємонавчанні, взаємодопомозі. З цього приводу слід додати, що технологія інтерактивного навчання — така організація НП, за якої неможлива відмова від участі у процесі навчання.
Дотримуємось думки, що мета інтерактивного навчання на уроках АМ – це створення зручних умов навчання, при яких учень відчуває свою успішність, свою інтелектуальну досконалість, що робить результативним сам освітній процес. Потрібно пам’ятати, що суть інтерактивного навчання полягає у тому, що навчальний процес повинен бути постійно наповнений активною взаємодією всіх учнів і він базується на співпраці, взаємонавчанні, взаємодопомозі. З цього приводу слід додати, що технологія інтерактивного навчання — така організація НП, за якої неможлива відмова від участі у процесі навчання.
Відомо,
що педагогічна технологія — набір процедур, які поновлюють професійну
діяльність учителя й гарантують кінцевий запланований результат. На мою думку,
мета сучасного вчителя полягає в тому, щоб виховувати дитину, яка вміє
самостійно та творчо працювати і жити. Організація інтерактивного
навчання (далі – ІН) передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання
рольових ігор, спільне вирішення проблеми на основі аналізу обставин та
відповідної ситуації. ІН ефективно сприяє формуванню навичок і вмінь,
виробленню цінностей, створенню атмосфери співробітництва, взаємодії, дає змогу
педагогу стати справжнім лідером дитячого колективу.
Інтерактивні
технології (далі – ІНТ) можна представити як різновид активних методів навчання.
Під час ІН відбувається навчання шляхом взаємодії всіх, хто навчається.
Слід зазначити,
що інтерактивне навчання – специфічна форма організації пізнавальної
діяльності, яка має передбачувану мету – створити сприятливі умови навчання, за
яких кожен учень відчуває свою комфортність, успішність, інтелектуальність,
спроможність. Суть ІН полягає в тому, що навчальний процес відбувається за
умови постійної, активної позитивної взаємодії всіх учнів. Використання інтерактивної моделі навчання передбачає
моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, колективне
розв’язання проблем.
Таким чином, стає
очевидним, що ІН - це така організація процесу навчання, в якому неможлива
неучасть учня в колективному, заснованому на взаємодії всіх учасників у
процесі навчального пізнання. Кожний
робить особистий внесок у процес пізнання в міру своїх здібностей. З цього
приводу слід додати, що дуже важливо створити на уроках атмосферу
доброзичливості, взаємовиручки, співробітництва, адже саме тоді учні не будуть
боятися говорити, робити помилки, а вчитель не буде поспішати їх
виправляти.
На наш погляд, форми
інтерактивного навчання будуть ефективними у тому разі, якщо на уроках
обговорюється проблема, про яку в учнів є початкове уявлення.
Як відомо, учні
починають уміти користуватися мовою, коли їх увага зосереджується на передачі
автентичних послань, тобто послань, що являють собою інформацію, що є цікавою
як для того, хто говорить, так і для того, хто слухає в ситуації, важливій для кожного. Це і є інтерактивність,
яка становить спільну діяльність, включає
в себе встановлення відносин між відправником і одержувачем, спілкування між якими може бути усним чи
письмовим. Дотримуємося думки, що інтерактивність включає в себе не тільки
вираження своїх власних думок, а й сприйняття й розуміння думок інших. Під інтерактивністю розуміється не тільки процес взаємного впливу учителя і учня, а
й спеціально організована пізнавальна
діяльність, котра має чітко окреслену соціальну спрямованість.
Основними
рисами інтерактивного навчання є:
-
двобічний характер;
-
спільна діяльність учителя і учнів;
-
керівництво процесу вчителем;
-
спеціальна організація та різноманітність форм;
-
цілісність та єдність;
-
мотивація та зв'язок з реальним життям;
-
виховання та розвиток
-
особистості учнів одночасно
з процесом засвоєння нових знань.
Слід сказати, що
існує «інформаційна прогалина» в знаннях учнів, і
заповнити її – мета учителя. Учитель може просто підказати школярам правильну
відповідь, позбавивши їх, таким чином, можливості використати наявні в них
знання й бажання спромогтися знайти відповідь самостійно. Але, на нашу думку,
краще буде, якщо вчитель шляхом запитань, натяків, логічних висновків, висловлювань
буде вести їх до самостійного
усвідомлення ідеї, факту, тобто заповнення інформаційної прогалини. Слід
пам’ятати, коли навчання - пасивне,
мозок не зберігає здобутого (табл. 1):
Пасивні знання
|
інформація
|
ставлення
|
ідеї
|
аргументи
|
контраргументи
|
Питання, поняття,
факт, явище
|
Активні знання
|
Звертаючись до
інтерактивних технологій навчання, слід сказати, що ІНТ дозволяють забезпечити
глибину вивченого змісту матеріалу уроку. За умов використання ІНТ учні добре засвоюють
навчальний матеріал, змінюється основне
джерело мотивації навчання.
Хочемо зазначити, що організація інтерактивного навчання передбачає використання
дидактичних і рольових ігор, моделювання життєвих ситуацій, створення
проблемних ситуацій.
Вважаємо,
що однією з основних умов використання ІНТ є наявність проблеми та робота над нею в групах (парах, трійках),
ухвалення узгодженого рішення і діалог за підсумками роботи. Отже, до
інтерактивних можуть бути віднесені такі технології навчання, які організовують процес соціальної
взаємодії, у процесі чи внаслідок якої в її учасників виникають нові знання.
Хочемо зазначити, що на уроках англійської мови використовується чотири
типи інтерактивних технологій (табл. 2):
Табл. 2
Інтерактивні
технології навчання:
|
Інтерактивні
технології комунікативного моделювання
|
Технології
колективно – групового навчання
|
Технології
вирішення дискусійних питань
|
Технології
ситуативного моделювання
|
Метод ПРЕС;
Дебати;
Займи позицію;
Зміни позицію;
Неперервна шкала
думок;
Дискусія (ток –
шоу, оцінювальна дискусія).
|
Симуляційні або
імітаційні ігри;
Громадські
слухання;
Спрощене судове
рішення;
Розігрування
ситуації за ролями;
Рольова (ділова)
гра;
Драматизація;
Аналіз
ситуацій (сазе – метод);
Коло
ідей.
|
Мікрофон;
Незакінчені речення;
Мозковий штурм;
Навчаючи – учусь;
Ажурна пилка;
Розв’язання проблем;
Дерево рішень (розв’язань).
|
На нашу думку, кожна
інтерактивна технологія потребує попереднього розгляду і вміння учнів працювати
за цією технологією. ІН потребує повної зміни всього життя класу, а також
значної кількості часу для підготування як учням, так і вчителю. Використання
інтерактивних технологій – не самоціль. Це лише засіб для досягнення такої
атмосфери в класі, яка найкраще сприяє співробітництву, порозумінню,
доброзичливості, дає можливість використовувати особистісно – орієнтоване навчання. Термін «інтерактивне навчання» означає
певний порядок інформаційної взаємодії між суб'єктом навчального процесу і
навчальним середовищем.
Принагідно зазначимо, що послідовність використання
прийомів ІН дає змогу зробити урок простором самостійного творчого розвитку
учня. Урок стає дійсно відкритим, бо учні є по суті співучасниками досягнення
поставлених цілей, задач. Вони
відчувають свою цінність, що робить результативним сам процес навчання. Стосовно використання
ІНТ на уроках англійської мови як засобу підвищення пізнавальної активності
учнів, слід уточнити, що вони передбачають спільну групову роботу, дебати,
моделювання, рольові ігри, дискусії, індивідуальні та групові проекти тощо. ІНТ
не лише підвищують зацікавленість учнів предметом, а й забезпечують глибше
засвоєння змісту, вироблення громадянських навичок та відданість демократичним
цінностям.
Доцільно
сказати, що організація інтерактивного навчання передбачає відповідну структуру
уроку АМ:
1) Мотивація (сфокусувати увагу учнів на
проблемі та викликати інтерес до обговорюваної теми);
2) Оголошення теми та очікуваних результатів
(забезпечення розуміння учнями змісту їхньої діяльності під час уроку);
3) Надання необхідної інформації;
4) Інтерактивна вправа – центральна частина
уроку (практичне засвоєння навчального матеріалу, досягнення поставленої мети
уроку);
5) Рефлексія
– підбиття підсумків, очікування результатів уроку, усвідомлення отриманих
результатів, пошук проблеми, планування перспективи та корекції.
Таким чином, мета інтерактивного уроку – дати учням достатньо інформації, для того
щоб на її основі виконувати практичні завдання. З метою економії часу можлива
інформація в письмовому вигляді для попереднього (домашнього) вивчення. На
самому уроці учитель може ще раз звернути увагу особливо на практичні поради, якщо необхідно –
прокоментувати терміни або організувати невеличке опитування (10% часу
заняття).
Етапи інтерактивного уроку повинні забезпечити його
успішність (табл.3):
Табл.
3
Чітко сформульована тема
|
Етапи
|
Домашнє завдання
|
Методи реалізації
мети уроку
|
Мотивація
|
Конкретне
визначення
|
Підсумок
|
На нашу думку, інтерактивний урок – це оптимальний досвід активної співпраці вчителя та учня. За
умови використання ІНТ на уроці підвищується результативність навчання,
стимулюється вивчення мови, розумова та творча активність учнів, підвищується
цікавість до вивчення англійської мови.
Немає коментарів:
Дописати коментар